• O Nás
  • Naše činnosti
  • Cenník
  • Vozový park
    • Dopravné služby
    • Inžinierske siete
    • Stavebné a zemné práce
  • CONTACT
    • About Wemith Winery
    • New Wine Collection
    • Wemith Vineyards
  • Prepravný poriadok
We turn dreams into reality

logoPERAX, s.r.o. sme Vašim partnerom v doprave a stavebníctve

 VIEW COLLECTION 

 

 

 

PREPRAVNÝ PORIADOK PERAX, s.r.o.

PERAX, s.r.o. Cintorínska 283/58, 044 15 Vyšná Myšľa, IČO: 44819234
podľa §4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č.56/2012 Z, z. o cestnej
doprave.
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES)č. 1071/2009
Vydáva
PREPRAVNÝ PORIADOK CESTNEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY
Oddiel1
Základné ustanovenia
čl.1
Úvodné ustanovenia
1.Tento prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie
prepravnej zmluvy.
2.Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je PERAX, s.r.o., so sídlom Cintorínska 283/58,
044 15 Vyšná Myšľa, IČO: 44819234, zapísaná v Obchodnom registri Mestského súdu Košice,
vl.č.24105/V, ktorý podniká v cestnej nákladnej doprave na základe Rozhodnutia Okresného
úradu Košice, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií.
3.Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestnenie vecí, nákladov, priemyselných
tovarov a iných požadovaných druhov tovarov v medzinárodnej a vnútroštátnej cestnej nákladnej
doprave.
1. Čl. 2
Druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných dopravných služieb
1.Dopravca vykonáva cestnú nákladnú dopravu.
2.Charakter vykonávanej nákladnej cestnej dopravy - celovozové zásielky
3.Za celovozové zásielky sa považujú zásielky prepravované jednému prepravcovi
(odosielateľovi alebo príjemcovi) jednou jazdou vozidla ak ich hmotnosť je vyššia ako 2500 kg bez
zreteľa na jej hmotnosť
a) ak je ňou využitá užitočná hmotnosť alebo ložný priestor použitého vozidla,
b) ak sa podľa dohody s prepravcom vykonáva preprava zásielky zvláštnou samostatnou jazdou
vozidla alebo preto, že povaha zásielky, prípadne vykonanie prepravy v požadovanej lehote si to
vyžaduje
c) ak sa nakladá alebo vykladá zásielka z prevádzkových dôvodov na dvoch alebo viacerých
miestach. O jednu jazdu vozidla ide aj vtedy, ak dopravca z prevádzkových dôvodov preložil
náklad na iné vozidlo.
4. Za prikládku (dokládku) sa považuje zásielka prepravované spoločne s inými zásielkami alebo
pri takej jazde vozidla, ktorá by sa inak musela vykonal bez nákladu.
2
5. Druhy prepráv podľa technickej základne, najmä vozového parku
a) priemyselných výrobkov a tovarov
b) preprava iných druhov tovarov na základe objednávok prepravcov
čl. 3
Vymedzenie podmienok potrebných na uzavretie zmluvy o preprave nákladu
1. Dopravca je povinný:
a) Vykonávať cestnú dopravu podľa tohto prepravného poriadku,
b) Zabezpečiť v rozsahu poskytovaných dopravných a súvisiacich činností ďalšie vybavenie
potrebné na prevádzku, údržbu, technickú kontrolu, parkovanie a garážovanie vozidiel a na
starostlivosť o osádky vozidiel a náklad,
c) Byť poistený pre prípad zodpovednosti za škodu spôsobené prevádzkou vozidiel a činnosťou
osádok vozidiel, odosielateľom, príjemcom vecí a tretím osobám.
2. Ak sú splnené podmienky podľa prepravného poriadku a umožňujú to prepravné podmienky
najmä technický stav, obsaditeľnosť alebo vyťažiteľnosť vozidla a spôsobilosť vodiča a nebránia
tomu príčiny, ktoré nemožno odvrátiť, dopravca je povinný vykonávať prepravu (ďalej len
„prepravná povinnosť“).
3. Náležitosti zmluvy o preprava vecí (nákladu) vychádzajú z §610 až §629 Obchodného
zákonníka a z §765 až §773 Obchodného zákonníka.
3.1. Zmluvou o preprave vecí (nákladu) sa dopravca zaväzuje odosielateľovi, že prepraví vec
(zásielku) z určitého miesta (miesto odoslania) do určitého miesta (miesta určenia) a vydá ju
určenému príjemcovi a odosielateľ sa zaväzuje zaplatiť mu odplatu (prepravné).
3.2. Dopravca je oprávnený požadovať, aby mu odosielateľ potvrdil požadovanú prepravu v
prepravnom doklade, a odosielateľ je oprávnený požadovať, aby mu dopravca písomne potvrdil
prevzatie zásielky.
3.3. Podľa zmluvy môže byt dopravca povinný vydať odosielateľovi pri prevzatí zásielky na
prepravu náložný list.
3.4. Náložný list je listina, s ktorou je spojené právo požadovať od dopravcu vydanie zásielky v
súlade s obsahom tejto listiny. Dopravca je povinný zásielku vydať osobe oprávnenej podľa
náložného listu, ak mu táto osoba náložný list predloží a potvrdí na ňom prevzatie zásielky.
3.5. Náložný list môže znieť na doručiteľa, na meno určitej osoby alebo na jej rad.
3.6. Práva z náložného listu na doručiteľa sa prevádzajú odovzdaním náložného listu osobe, ktorá
má tieto práva nadobudnúť. Práva z náložného listu na meno možno previesť na inú osobu podľa
ustanovení o postúpení pohľadávky. Práva z náložného listu na rad oprávnenej osoby možno
previesť vyplneným alebo nevyplneným rukopisom. Ak nie je v náložnom liste uvedené na čí rad je
vydaný, platí, že je vydaný na rad odosielateľa.
3.7. Dopravca je povinný v náložnom liste uviesť:
a) názov a sídlo právnickej osoby alebo meno a miesto podnikania, prípadne bydlisko fyzickej
osoby dopravcu,
b) názov a sídlo právnickej osoby alebo meno a miesto podnikania, prípadne bydlisko fyzickej
osoby odosielateľa,
3
c) označenie prepravovanej veci,
d) údaj, či bol náložný list vydaný na doručiteľa alebo na meno príjemcu, prípadne údaj, že bol
vydaný na jej rad,
e) miesto určenia,
f) miesto a deň vydania náložného listu a podpis dopravcu.
3.8. Dopravca je povinný vykonal prepravu do miesta určenia s odbornou starostlivosťou a
v dohodnutej lehote, inak bez zbytočného odkladu. Pri pochybnostiach začína lehota plynúť dňom
nasledujúcim po prevzatí zásielky dopravcom.
3.9. Ak je dopravcovi známy príjemca zásielky, je povinný dodať zásielku príjemcovi, alebo ak má
podľa zmluvy príjemca v mieste určenia zásielku vyzdvihnúť, oznámiť mu ukončenie prepravy.
3.10. Ak je v zmluve určený príjemca zásielky, nadobúda práva zo zmluvy, keď požiada o vydanie
zásielky po jej dodaní do miesta určenia alebo po uplynutí lehoty, keď tam mala dôjsť. Týmto
okamihom prechádzajú na príjemcu aj nároky, týkajúce sa škody na zásielke. Dopravca však
zásielku nevydá, ak by to bolo v rozpore s pokynmi danými mu odosielateľom. Ak určí odosielateľ
dopravcovi inú osobu ako príjemcov, nadobúda táto osoba práva zo zmluvy tým istým spôsobom
ako pôvodný príjemca.
3.11. Dopravca môže použiť na vykonanie prepravy aj iného dopravcu, pritom zodpovedá akoby
prepravu uskutočňoval sám.
Čl.4
Postavenie objednávateľa prepravy
1. Objednávateľ prepravy najčastejšie odosielateľ je povinný poskytnúť dopravcovi správne údaje
o obsahu zásielky a jeho povahe a zodpovedá za škodu spôsobenú dopravcovi porušením tejto
povinnosti.
2. Odosielateľ ja povinný prepravu u dopravcu si objednať. Postačuje aj forma objednávky faxom,
prípadne telefonicky, ak bude následne vystavená písomná forma objednávky pokiaľ sa dopravca
s odosielateľom nedohodnú inak.
3. Objednávka prepravy musí byt podaná tak, aby medzi dňom prevzatia objednávky dopravcom
a dňom požadovanej prepravy uplynuli dva pracovné dni pokiaľ nebolo dohodnuté inak.
4. Ak sú na vykonávanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdal ich
dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu
spôsobenú dopravcovi ich neodovzdaním alebo ich nesprávnosťou.
5. Objednávateľ je povinný pri objednávaní prepravy informovať dopravcu o vyššej cene zásielky
ako je bežná trhová cena.
6. Pri preprave tovaru, ktorého cena je vyššia ako 1 000 000 Sk je objednávateľ povinný oznámiť a
dokladovať dopravcovi túto hodnotu vzhľadom na poistenie zodpovednosti dopravcu pri preprave
zásielky.
7. Objednávateľ je povinný dopravcovi na požiadanie objednávku prepravy písomne potvrdiť.
8. Dopravca je povinný na požiadanie odosielateľa prevzatie zásielky písomne potvrdiť.
4
9. Prepravná zmluva vzniká medzi objednávateľom (odosielateľom alebo príjemcom) a
dopravcom
a) prijatím objednávky,
b) ak ide o prepravu, ktorú nie je potrebné objednával tak zapečatím prepravy,
c) prevzatím zásielky k preprave.
10. Objednávka je prijatá
a) ak dôjde k ústnej alebo telefonickej dohode dopravcu a odosielateľa o rozsahu, čase, prípadne
o spôsobe vykonania požadovanej prepravy alebo,
b) okamžikom, keď písomne, telexom, telefaxom alebo iným hodnoverným spôsobom potvrdenie
dopravcom o jej prijatí došlo objednávateľovi, ak žiada odosielateľ takéto potvrdenie, je dopravca
povinný vyhovieť,
c) začatím objednanej prepravy dopravcom pokiaľ nebola objednávka prijatá podľa
predchádzajúcich bodov.
11. Ak vyhovie dopravca návrhu príjemcu zásielky na jej ďalšiu prepravu inému príjemcovi vzniká
nová prepravná zmluva.
12. Až do vydania zásielky má odosielateľ právo dávať za podmienok- ustanovených týmto
prepravným poriadkom dopravcovi nové príkazy.
13. Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata obvyklé v čase uzavretia zmluvy s prihliadnutím na
obsah záväzku dopravcovi.
14. Dopravcovi vzniká nárok na prepravné po vykonaní prepravy do miesta určenia, ak zmluva
neurčuje za dohodnutú inú cenu.
15. Ak nemôže dopravca dokončil prepravu pre skutočnosti, za ktorá nezodpovedá, má nárok na
pomernú časí prepravného s prihliadnutím na už uskutočnenú prepravu.
16. Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu pohľadávok dopravcu voči odosielateľovi
za zmluvy týkajúce sa prepravy prevzatej zásielky, ak o týchto pohľadávkach príjemca vedel alebo
musel vedieť.
17. Dopravca má na zabezpečenie svojich nárokov vyplývajúcich zo zmluvy záložné právo k
zásielke dokiaľ s ňou môže nakladať.
18. Ak viazne na zásielke niekoľko záložných práv, má záložné právo dopravcu prednosť pred
záložnými právami prv vzniknutými a záložné právo dopravcu má prednosť pred záložným
právom zasielateľa.
čl.5
Zodpovednosť za škody a postup uplatňovania zodpovednosti za nedodržanie
podmienok prepravy
1. Dopravca zodpovedá za škodu, ktorá vznikla na prepravovanej zásielke v čase od prevzatia na
prepravu až do jej vydania.
2. Dopravca za škodu nezodpovedá, ak škoda bola spôsobená
5
a) odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky,
b) chybnou alebo prirodzenou povahou obsahu, vrátane obvyklého úbytku alebo,
c) chybným obalom, na čo dopravca upozornil odosielateľa pri prevzatí zásielky na prepravu, a ak
bol vydaný nákladný list, bola v ňom vadnosť obalu poznamenaná, ak neupozornil dopravca na,
vadnosť obalu,dopravca nezodpovedá za škodu na zásielke vzniknutú v dôsledku vadnosti len
vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky poznateľná.
d) osobitnou povahou zásielky alebo okolnosťou, ktorú dopravca nemohol odvrátiť.
3. Pri škode na zásielke vzniknutej podľa ods.2 je dopravca povinný vynaložil odbornú
starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia.
4. Dopravca je povinný urýchlene podať odosielateľovi správu o škode na zásielke vzniknutej do
jej odovzdania príjemcovi. Ak však príjemca nadobudol právo na vydanie zásielky, je povinný túto
správu podať príjemcovi. Dopravca zodpovedá za škodu spôsobenú odosielateľovi alebo
príjemcovi porušením tejto povinnosti.
5. Ak hrozí bezprostredne podstatná škoda na zásielke a ak nie je čas vyžiadal si pokyny
odosielateľa alebo ak váha odosielateľ s takýmito pokynmi, môže dopravca, zásielku vhodným
spôsobom predať na účet odosielateľa.
6. Pri strate alebo zničení zásielky je dopravca povinný nahradiť cenu, ktorú mala stratená alebo
zničená zásielka v čase, keď bola prevzatá na prepravu (odovzdaná dopravcovi).
7. Pri poškodení alebo znehodnotení zásielky je dopravca povinný nahradiť rozdiel medzi cenou,
ktorú zásielka, mala v čase jej prevzatia dopravcom a cenou, ktorú by v tomto čase mala
poškodená alebo znehodnotená zásielka. Ak je účelné vykonať opravu, dopravca uhrádza náklady
opravy.
8. Za iné škody z nákladnej cestnej dopravy, ako sú škody na prepravovanej zásielke zodpovedá
dopravca, len ak boli spôsobené prekročením dodacej lehoty.
9. Dopravca zodpovedá prepravcovi za škodu spôsobenú prekročením dodacej lehoty len do výšky
dovozného.
10. Za škodu spôsobenú prepravcovi neuskutočnením prepravy, o ktorej bola už dohodnutá
prepravná zmluva zodpovedá dopravca len do výšky preukázaných výdajov spojených so
zbytočnou prípravou zásielky k preprave.
11. Právo na náhradu škody musí odosielateľ uplatniť u dopravcu len písomne, pričom svoje
požiadavky musí zdôvodniť. Ďalej musí pripojiť doklady preukazujúce oprávnenosť jeho nároku a
správnosť výšky požadovanej čiastky a príslušný diel prepravnej listiny.
Čl.6
Vymedzenie prepravovaných vecí dopravcom
1. Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu prednostne prepravuje celovozové
zásielky.
2. Iné prepravy vykonáva na základe podrobných objednávok prepravcov.
6
ČI. 7
Veci vylúčené z prepravy
1. Z prepravy sú vylúčené:
a) veci, ktorých preprava je zakázaná všeobecne platnými právnymi predpismi,
b) nebezpečné veci triedy 1 (výbušné látky a predmety) a triedy 7 (rádioaktívne látky) podľa
členenia stanoveného Európskou dohodou o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou
(dohoda ADR) a zákonom NR SR č,16&/1996 Z.z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov,
c) predmety, ktoré svojimi rozmermi alebo hmotnosťou vzhľadom na únosnosť, rozmery a stav
pozemných komunikácií, ktorých má byt pri preprave použito, sa nehodia k preprave vozidlom
cestnej dopravy.
2. Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu neprepravuje živé zvieratá.
3. Dopravca nevykonáva zvlášť nadmerné a nadrozmerné prepravy, ktoré by si vyžadovali
špecializovanú technickú základňu,
4. Ak bola podaná k preprave zásielka, ktorá je vylúčená z prepravy alebo jej preprava je
povolená za zvláštnych podmienok, bez toho aby bola táto povaha zásielky dopravcovi oznámená
alebo bola prevzatá taká zásielka k preprave na podklade nesprávnych alebo neúplných údajov,
je odosielateľ povinný zaplatiť pokutu vo výške rovnajúcej sa trojnásobku dohodnutého
prepravného za celovozovú zásielku.
čl.8
Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy
1. Až do vydania zásielky môže odosielateľ požadovať, aby doprava bola prerušená a zásielka mu
bola vrátená alebo aby s ňou bolo naložené inak po dohode s dopravcom a odosielateľ je povinný
uhradiť účelne vynaložené náklady s týmto spojené.
2. Príjemca zásielky môže navrhnúť, aby mu bola vydaná na inom mieste vykládky.
3. Prepravné a ostatné náklady spojené s realizáciou zmeny prepravnej zmluvy podľa ods.1 hradí
odosielateľ a podľa ods.2 príjemca.
4. O návrhu zmeny prepravnej zmluvy platia ustanovenia či.4 ods.2 a ods.9.
5. Ak po dojednaní prepravnej zmluvy zanikne potreba prepravy, je odosielateľ povinný oznámiť
to bez meškania dopravcovi.
6. Ak bola preprava odvolaná až po výjazde vozidla na dojednané miesto nakládky alebo vozidlo
bolo na takéto miesto pristavené a k podaniu zásielky k preprave nedošlo z príčiny na strane
odosielateľa, prislúcha dopravcovi náhrada za vynaložené náklady s tým spojené.
7. Ak dopravca nemôže vykonať dohodnutú prepravu, alebo ju nemôže vykonať za dohodnutých
podmienok, alebo podmienok stanovených týmto prepravným poriadkom, je povinný to bez
meškania oznámiť odosielateľovi. Ak nevyhovujú odosielateľovi nové podmienky navrhnuté
dopravcom, je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť, od zmluvy môže odstúpiť tiež vtedy, ak
7
nebolo vozidlo bez predchádzajúcej dohody s odosielateľom pristavené do troch hodín od
dohodnutého času pristavenia vozidla.
8. Ak sa vyskytne po prijatí zásielky na prepravu prekážka, pre ktorú nie je možné prepravu začať,
alebo v nej pokračoval alebo nie je možné vykonať vydanie zásielky a s odosielateľom nebol
dohodnutý ďalší postup pre takýto prípad, je dopravca povinný vyžiadať si bez meškania návrh
odosielateľa.
9. Dopravca nemusí vyrozumieť odosielateľa ak ide o prekážku prechodného rázu (napr. nutnosť
preloženia zásielky ) a dosiahnutie jeho návrhu by si vyžiadalo dlhšej doby než bude potrebná k
odstráneniu prekážky.
10. Ak pominie prekážka skôr ako bol vykonaný dodatočný návrh odosielateľa, postupuje
dopravca podľa pôvodne dohodnutých podmienok. Odosielateľ môže už v prepravnej listine dať
návrh ako zásielkou naložiť pre prípad vzniku prekážky pri preprave pri plnení prepravnej zmluvy.
11. Ak nie je možné podľa predchádzajúcich ustanovení zásielku vydať príjemcovi ani vrátiť
odosielateľovi, obstará dopravca jej uloženie, o uložení zásielky dopravca bez meškania
vyrozumie odosielateľa. Náklady spojené so skladovaním hradí odosielateľ.
12. Ak nevyplýva zo zmluvy niečo iné, zmluva zaniká ak odosielateľ nepožiadal dopravcu o
prevzatie zásielky v čase určenom v zmluve, inak do šiestich mesiacov od uzavretia zmluvy.
čl.9
Pravidlá balenia a označovania tovaru a úprava vzťahov počas nakládky a vykládky
1. Zásielku alebo jej časť, ktorá podľa svojej povahy vyžaduje, aby bola počas prepravy a
manipulácie chránená pred poškodením alebo stratou, je odosielateľ povinný podať k preprave v
riadnom obale zodpovedajúcom podmienkam v cestnej doprave.
2. Odosielateľ je povinný zabaliť riadne zásielku tiež vtedy, ak existuje nebezpečenstvo, že by bez
obalu mohla počas prepravy spôsobiť pre svoje vlastnosti škodu osobám alebo na iných
zásielkach a na dopravnom prostriedku, prípadne na iných zariadeniach dopravcu. Dopravca
nepreskúšava či zásielka svojou povahou vyžaduje obal, po prípade či použitý obal je riadny.
Odosielateľ zodpovedá za škody, ktoré vznikli chybným alebo nedostatočným obalom počas
prepravy.
3. Odosielateľ je povinný zaistiť, aby obaly zásielky alebo jednotlivých kusov zásielky svojimi
rozmermi, konštrukciou a pevnosťou umožňovali použitie paletizačnej a mechanizačnej techniky
pri ložných prácach a preprave.
4. Odosielateľ je povinný označiť zásielku, alebo jej jednotlivé kusy ak to predpisuje tento
prepravný poriadok, alebo je to žiaduce pre uľahčenie manipulácie so zásielkou, alebo pre
odstránenie nebezpečenstva jej poškodenia prípadne jej zámeny. Pri označovaní zásielok
obsahujúcich nebezpečné veci, odosielateľ je povinný dodržať ustanovenia Európskej dohody o
medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR) - vyhláška č.64/1987 Zb. v siení
neskorších predpisov, ktorá sa vzťahuje podľa zákona NR SR č.168/1996 Z.z. o cestnej doprave v
znení neskorších predpisov aj na vnútroštátnu cestnú dopravu. Preprava nebezpečných zásielok
triedy 1 (výbušné látky a predmety) a triedy 7 (rádioaktívne látky) podľa členenia stanoveného
8
dohodou ADR je v súčasnosti podľa čl.7 ods.1 písm. b tohto prepravného poriadku z prepravy
vylúčená.
5. Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby s ňou bolo počas nakládky, prepravy a vykládky určitým
spôsobom zachádzané, alebo aby bolia ukladaná v určitej polohe, je odosielateľ povinný označiť
každý kus zásielky manipulačnou značkou pre označovanie prepravných obalov podľa platných
Slovenských technických noriem(STN).
6. Ak zistí dopravca pri prebratí zásielky, že zásielka nevyhovuje podmienkam na balenie a
označovanie tovaru, prepravu odmietne, ak odosielateľ výhradu dopravcu k baleniu a
označovaniu zásielky zapísanú v náložnom (nákladnom) liste potvrdí, môže dopravca zásielku
prevziať k preprave.
7. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať, či zodpovedá zásielka zápisom prepravcu v
prepravných dokladoch ( napr. dodacom liste).Preskúmanie zásielky na mieste nakládky, alebo
vykládky sa vykoná v prítomnosti najmenej jednej osoby, ktorá nie je pracovníkom dopravcu.
8. Ak dopravca zistí ešte pred výjazdom vozidla z miesta nakládky, že k preprave bola prijatá
zásielka vylúčená z prepravy, je povinný ju vrátiť odosielateľovi a odosielateľ je povinný ju
prevziať späť.
9. Ak sa pri preberaní zásielky zistí taká chyba, že by jej prepravou mohla byť spôsobená škoda na
vozidle alebo na spoluprepravovanej zásielke, je dopravca oprávnený odmietnuť prijatie zásielky
k preprave, ak bola chyba zistená až počas prepravy, jazdu preruší. Pri prerušení jazdy postupuje
dopravca ako pri ostatných prekážkach pri preprave.
10. Ak zásielka je zložená z veľkého počtu kusov, je dopravca povinný zisťovať ich počet len vtedy,
ak to bolo s odosielateľom dohodnuté. Výsledok preskúmania je dopravca povinný zaznamenať v
nákladnom liste alebo vyhotoviť zápis.
11. Hmotnosťou zásielky sa rozumie hmotnosť nákladu vrátane paliet, prepravných skríň,
kontajnerov a pod. a s manipulačnými a prepravnými pomôckami odosielateľa prevzatými spolu
so zásielkou.
12. Hmotnosť zásielky zisťuje odosielateľ a zodpovedá za tento údaj, ktorý sa uvádza v
nákladnom liste alebo v iných sprievodných dokladoch.
13. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať hmotnosť zásielky, hlavne ak má pochybnosti o
správnosti tohto údaju zo strany odosielateľa. Hmotnosť zisťuje úradným vážením alebo
výpočtom, ak je množstvo nákladu udané počtom jednotlivých rovnakých kusov, alebo počtom
merných jednotiek a hmotnosť jedného kusa zásielky, alebo mernej hodnoty jednotky je známa,
prípadne zistená vážením.
14. Spôsob preskúšania hmotnosti a výsledok preskúšania zaznamenáva dopravca na všetky diely
nákladného listu alebo iného prepravného dokladu, ktoré sú pri preskúšavaní k dispozícii.
15. Odosielateľ hradí náklady spojené so zisťovaním hmotností zásielky (napr. úradné váženie a
pod.)
a) ak o zistenie hmotnosti prepravca požiadal
9
b) ak sa odlišuje hmotnosť zásielky zistená dopravcom o viac ako 5% od hmotnosti uvedenej
odosielateľom.
16. Nakládku vo všeobecnosti zabezpečuje odosielateľ a vykládku príjemca zásielky, pokiaľ sa
dopravca s prepravcom nedohodli inak.
17. Dopravca vykoná nakládku alebo vykládku ak má k tomu potrebné prevádzkové zariadenie a
pracovníkov.
18. Odosielateľ je povinný vykonať včas všetky opatrenia nutné k plynulej nakládke a k ochrane
zásielky pred poškodením.
19. Prepravca (odosielateľ a príjemca) je povinný hlavne pri opakovaných prepravách z rovnakého
miesta nakládky alebo na rovnaké miesto vykládky zaistiť podmienky pre bezpečnosť práce a pre
hospodárne využitie vozidiel dopravcu. Hlavne je povinný zaistiť, aby nakladacie a vykladacie
miesta a zariadenia boli udržiavané v stave, ktorý umožňuje rýchlu a bezpečnú nakládku a
vykládku zásielok, zaistiť dostatočné spevnenie všetkých plôch používaných k jazde vozidiel
vrátane neverejných príjazdových komunikácií a ich udržovanie v zjazdnom a bezpečnostnom
stave ako aj dostatočné osvetlenie pracovísk.
20. Vo všeobecnosti za upevnenie nákladu na vozidle zodpovedá prepravca (odosielateľ), lebo ten
má patričné znalosti týkajúce sa zásielky.
21. Vodič (zástupca dopravcu) je povinný sa pri nakládke zúčastniť a prípadne usmerniť rozloženie
nákladu na vozidle napr. z hľadiska rovnomerného zaťaženia náprav vozidla prepravovaným
tovarom a z hľadiska toho, aby pri preprave nebola ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej
premávky Ak nedbá odosielateľ na pokyny dopravcu a dôjde preto k chybe v naložení, hlavne v
preťažení vozidla je dopravca, oprávnený žiadať preloženie nákladu na vozidle alebo zloženie
nákladu alebo jeho časti. Ak nie je dopravcovi vyhovené môže odmietnuť vykonanie prepravy, po
prípade obstarať riadne zloženie a uloženie nákladu na účet a nebezpečie odosielateľa.
22. Ak zaisťuje nakládku a vykládku vozidla prepravca je povinný dbať, aby nedošlo k poškodeniu
vozidla a iných zariadení dopravcu. Hlavne nie je dovolené spúšťať ťažšie náklady z väčšej výšky
na vozidlo.
23. Ak dôjde k väčšiemu znečisteniu ložného priestoru vozidla pri nakládke, vykládke alebo
prepravovaným nákladom je prepravca povinný zaistiť po vyložení zásielky a pri opakovaných
prepravách po ukončení poslednej vykládky na vlastné náklady jeho vyčistenie. Ak prepravca
nesplní túto povinnosť, zaistí vyčistenie vozidla na jeho účet dopravca.
24. Ak je nutné vykonať dezinfekciu vozidla, zabezpečuje ju dopravca. Náklady spojené s
dezinfekciou hradí prepravca, ktorého zásielka spôsobila nutnosť dezinfekcie, prípadne
prepravca, pre ktorého náklad je dezinfekcia predpísaná zvláštnymi predpismi:
1)
25. Z dôvodu poškodenia zásielky pri preprave môže príjemca odmietnuť prijatie zásielky alebo jej
časti len vtedy, ak sa zmenil poškodením stav zásielky do tej miery, že nie je možné ju použiť k
pôvodnému účelu. Príjemca však nie je povinný prevziať zásielku, pokiaľ dopravca nespíše zápis o
poškodení zásielky za prítomnosti obidvoch zúčastnených strán. Zápis je možné urobiť aj
v prepravnej listine.
10
26. Výhrady voči spôsobu nakládky, prekládky a vykládky dopravca (člen osádky vozidla) uplatní
voči odosielateľovi, príjemcovi alebo iným osobám písomnou formou napr. do nákladného listu.
čl.10
Prepravné listiny v nákladnej cestnej doprave
1. Prepravná listina ako prepravný doklad sprevádza zásielku až do jej vydania, prípadne
likvidácie. Prepravnú listinu je povinný riadne vyplnenú odovzdať dopravcovi odosielateľ alebo je
povinný údaje týkajúce sa zásielky dopravcovi poskytnúť a po zapísaní napr. dopravcom do
nákladného listu ich podpisom potvrdiť alebo dopravca sa môže na prepravnej listine dohodnúť
inak.
2. Prepravná listina sa odovzdáva dopravcovi ak nebolo dohodnuté inak spolu so zásielkou.
3. Prepravná listina musí obsahovať najmenej tieto údaje :
a) názov (meno) odosielateľa a príjemcu,
b) obvyklé pomenovanie obsahu zásielky a jej obalu,
c) počet kusov,
d) celkovú hmotnosť zásielky,
e) miesto nakládky a miesto vykládky,
f) dátum a potvrdenie prevzatia zásielky dopravcom a príjemcom
4. Prepravnou listinou vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave je:
a) prepravný list vyplnenia odovzdaný odosielateľom,
b) dodací list, pokiaľ vyhovuje uvedenými podmienkam.
1)Zákon NR SRč.152/1996 Z.z. o potravinách
5. Ak sa nakladá alebo vykladá zásielka ma viacerých miestach, je odosielateľ povinný odovzdať
pre každú časť zásielky samostatnú prepravnú listinu. Pre niektoré druhy prepráv môžu byť údaje
prepravnej listiny zjednodušené.
6. Dopravca a prepravcovia (odosielateľ a príjemca) zodpovedajú za správnosť a úplnosť údajov,
ktoré zapisujú do prepravnej listiny.
7. Pri preprava rýchlo sa kaziacich potravín a nebezpečných vecí sa vyžadujú od odosielateľa
ďalšie doklady predpísané platnou právnou úpravou.
8. Pri preprave nebezpečných vecí, ktoré dopravca vykonáva je odosielateľ povinný odovzdať
osádke vozidla pred prepravou písomné pokyny k preprave. Osádka vozidla je povinná sa s nimi
pred prepravou oboznámiť.
11
čl. 11
Postup osádky alebo iných osôb dopravcu v prípade dopravnej nehody a iných mimoriadnych
udalostí
1. Postup pri dopravných nehodách a likvidácia následkov je závislá na rozsahu nehody, t.j. na
stupňa poškodenia vlastného vozidla a prípadných ďalších vozidiel iných účastníkov dopravnej
nehody, poškodenia iného majetku (cestného zariadenia a pod.) a hlavne na zranení osôb a ich
schopností jednať bezprostredne po nehode spôsobom, ktorý zodpovedá stavu vecí po nehode.
2. Ak bolo nevyhnutné k vyslobodeniu zranených osôb pohybovať po nehode s vozidlami, je nutné
zaistiť stopy konečného postavenia vozidiel po nehode a zapísať si mená a adresy svedkov
nehody, prípadne evidenčného čísla ich vozidiel.
3. Postup vodiča resp. osádky vozidla, ktorá sa zúčastnila dopravnej nehody vychádza z §50
zákona č.315/1996 Z.z. o premávke na pozemných komunikáciách. Základnou povinnosťou
vodiča, ktorý sa zúčastnil dopravnej nehody je:
a) bezodkladne zastaviť vozidlo,
b) zdržať sa požitia alkoholického nápoja alebo užitia inej návykovej látky po nehode v čase, ak by
bolo na ujmu zistenia či pred jazdou alebo počas jazdy požil alkoholický nápoj alebo užil návykovú
látku.
4. Povinnosti účastníka dopravnej nehody sú nasledovné:
a) urobiť vhodné opatrenia, aby nebolia ohrozená bezpečnosť cestnej premávky na mieste
dopravnej nehody.
b) poskytnúť podľa svojich schopností a možností zranenej osobe potrebnú prvú pomoc a
bezodkladne privolať odbornú zdravotnícku pomoc,
c) urobiť potrebné opatrenia na záchranu osoby alebo majetku ohrozeného dopravnou nehodou,
d) umožniť obnovenie cestnej premávky, najmä premávky vozidiel verejnej hromadnej prepravy
osôb,
e) preukázať svoju totožnosť na požiadanie iného účastníka dopravnej nehody,
f) bezodkladne a pokiaľ možno na mieste upovedomiť fyzickú osobu, ktorá nie je účastníkom
dopravnej nehody alebo právnickú osobu, ak týmto osobám bola pri nehode spôsobená hmotná
škoda a oznámiť im svoje osobné údaje, a ak to nie je možné, oznámiť ich prostredníctvom
Policajného zboru, nemusí to oznámiť, ak hmotná škoda bola spôsobená na vozidle vrátane
prepravovaných veci a účastníkom dopravenej nehody je jeho vodič, ktorý je spôsobilý také
upovedomenie vykonať.
5. Ak pri dopravnej nehode došlo k usmrteniu osoby alebo k jej zraneniu, ak došlo k poškodeniu
cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia, ak unikli nebezpečné veci alebo ak na niektorom
zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikla hmotná
škoda zrejme prevyšujúca desaťnásobok minimálnej mzdy zamestnanca odmeňovaného
mesačnou mzdou ustanovenou osobitným predpisom (Zákon NR SR č90/1996 Z.z. o minimálnej
mzde v znení neskorších predpisov), účastník dopravenej nehody je povinný:
a) ohlásiť bezodkladne dopravnú nehodu policajtovi,
b) zdržať sa konania, ktoré by bolo na ujmu vyšetrenia dopravnej nehody, najmä premiestnenie
vozidiel, ak sa situácia, ktorá vznikla dopravnou nehodou musí zmeniť, najmä ak je to potrebné
na uvoľnenie alebo na ošetrenie zranenej osoby alebo na obnovenie premávky predovšetkým
vozidiel verejnej hromadnej dopravy osôb, účastník dopravnej nehody je povinný vyznačiť situáciu
a stopy,
12
c) zotrvať na mieste dopravnej nehody až do príchodu policajta, alebo sa na toto miesto
bezodkladne vrátiť po poskytnutí alebo privolaní pomoci, alebo po ohlásení dopravnej nehody.
6. Ak škoda spôsobená pri dopravnej nehode na žiadnom zo zúčastnených vozidiel vrátane
prepravovaných vecí ani na inom majetku nedosiahla výšku ustanovenú v ods.5, účastníci
dopravnej nehody sú povinní postupovať podľa ods.5 len ak sa výslovne nedohodli inak.
7. Osádka je náležíte poučená ako postupovať v prípade požiaru vozidla. Vozidlá dopravcu sú
vybavené predpísanými hasiacimi prístrojmi.
8. Dopravca v prípade znečistenia alebo poškodenia komunikácie jeho vozidlami, má za povinnosť
bez meškania odstrániť znečistenie, alebo poškodenie a uviesť komunikáciu do pôvodného stavu.
Ak odstránenie znečistenia alebo poškodenia komunikácie nie je v jeho možnostiach, je povinný
to nahlásiť správcovi komunikácie a uhradiť mu následne náklady spojené s odstránením
znečistenia a s uvedením do pôvodného stavu.
9. 0sádka vozidla pri preprave nebezpečných vecí je povinná sa pri nehode alebo inej
mimoriadnej udalosti riadiť pokynmi, ktoré spracoval odosielateľ nebezpečných vecí pre prepravu
a pre prípad nehody alebo inej mimoriadnej udalosti.
čl.12
Medzinárodná cestná nákladná doprava
1. Vzhľadom na ustanovenie § 756 Obchodného zákonníka pre oblasť medzinárodnej dopravy,
budú mať pred zákonnou úpravou prednosť medzinárodné zmluvy, ktoré sú pre Slovenskú
republiku záväzné. Preto medzinárodná cestná nákladná doprava je vykonávaná dopravcom
podľa medzinárodných zmlúv, dohôd a dohovorov o cestnej doprave.
a) Dohovor o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR) vyhláška č.
11/1975 Zb.
b) Dohovor o medzinárodnej preprave tovarov na podklade kametov TIR - vyhláška č. 144/1982
Zb.
c) Dohoda o medzinárodných prepravách skaziteľných potravín a o špecializovaných
prostriedkoch určených na tieto prepravy (ATP) - vyhláška č.61/1983 Zb.
d) Európska dohoda o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou (Dohoda ADR) - vyhláška
č.64/1987 Zb. v znení neskorších predpisov,
e) Európska dohoda o práci osádok vozidiel v medzinárodnej cestnej doprave (AETR) - vyhláška
č.108/1976 Zb. v znení neskorších predpisov,
f) Dohovor o spoločnom tranzitnom režime - vyhláška č. f87/1996 Zb. v znení neskorších zmien a
doplnkov,
g) Colný dohovor o ATA kametoch na dovozný colný záznam tovaru - vyhláška č.89/1963 Zb.
2. Vzhľadom na ustanovenie § 756 Obchodného zákonníka pre oblasť medzinárodnej dopravy
tieto dohody, dohovory a zmluvy majú prednosť pred zákonnou úpravou platnou v Slovenskej
republike. Tie časti jednotlivých článkov prepravného poriadku, ktoré sú upravené v
medzinárodných zmluvách, dohodách a dohovoroch, napr. v Dohode o prepravnej zmluve v
medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR) odlišne sa pri prepravách v medzinárodnej
cestnej doprave nepoužijú.
13
3. Z hľadiska prepravného poriadku je najdôležitejší Dohovor o prepravnej zmluve v
medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR), preto v ďalšom sú uvedené najdôležitejšie
ustanovenia.
3.1. Dohovor CMR sa vzťahuje na každú zmluvu o preprave zásielok na odplatu cestným
vozidlom, ak miesto prevzatia zásielky a predpokladané miesto jej dodania ako sa uvádzajú v
zmluve, ležia v dvoch rôznych
3.2. Dohovor CMR sa nevzťahuje :
a) na prepravy vykonávané v rámci medzinárodných poštových zmlúv,
b) na prepravy mŕtvol,
c) na prepravy sťahovaných zvrškov.
3.3. Dohovor CMR platí pre celú trasu, prepravy a nezávisle na tom, aká je dĺžka cesty v tuzemsku
a zahraničí. Po tejto stránke Dohovor CMR vyraďuje z platnosti tuzemské právne predpisy.
3.4. Dohovor CMR sa vzťahuje na prepravy cestnou nákladnou dopravou, pri ktorej môžu byt
použité motorové vozidlá, ťahače, návesové súpravy, prívesy a kontajnery. Tiež sa nerobí rozdiel
medzi nákladnými a osobnými vozidlami, pokiaľ sa nimi prevádzkuje preprava tovaru.
3.5. Dokladom o uzavretí prepravnej zmluvy je prepravný list, ktorý je vierohodným dokladom o
uzavretí a obsahu prepravnej zmluvy, ako aj o prevzatí zásielky dopravcom. Ak neexistuje
nákladný list, ak sa stratil alebo má niektoré nedostatky, nedotkne sa to síce platnosti uzavretej
prepravnej zmluvy (vzťahujú sa na ňu aj naďalej ustanovenia Dohovoru CMR), avšak jeho
existencia je nevyhnutná pre niektoré okolnosti, ktoré umožňujú vykonávanie Dohovoru CMR.
Svedčia o tom napr. čl. 12, 24, 26 a ďalšie Dohovoru CMR. Mnohokrát je tiež nákladný list
dôkazom o existencii uzavretej prepravnej zmluvy.
3.6. Pre každú zásielku musí byt vystavený samostatný nákladný list CMR.Za samostatnú zásielku
sa považuje každá zásielka odoslaná jedným odosielateľom pre jedného príjemcu a v jednom
vozidle alebo súprave. V jednom vozidle môže byt niekoľko samostatných zásielok. Ak je potrebné
zásielku naložiť na niekoľko vozidiel alebo sa jedná o rôzne druhy alebo o samostatné časti
zásielky, majú odosielateľ alebo dopravca právo žiadať o vystavenie toľko nákladných listov,
koľko vozidiel má byt použitých alebo koľko druhov alebo samostatných častí sa má nakladať.
3.7. Nákladný list musí obsahoval tieto údaje:
a)miesto a dátum vystavenia,
b)meno a adresu odosielateľa,
c)meno a adresu dopravcu,
d)meno a dátum prevzatia zásielky a miesto jej určenia ,
e)meno a adresu príjemcu (aj DIČ),
f) obvyklé pomenovanie povahy prepravovaných vecí (označenie tovaru) a druh obalu, pri veciach
nebezpečnej povahy ich všeobecne uznávané označenie (podľa dohody ADR),
g) počet kusov. Ich zvláštne značky a čísla,
h)celkovú hmotnosť zásielky alebo iným spôsobom vyjadrené množstvo tovaru napr. v m3 (ak je
poznámka v nákladnom liste o úradnom vážení alebo počítaní tovaru, musí byť k nákladnému
listu pripojený doklad, ktorý vodič odovzdá príjemcovi zásielky),
i) náklady spojené s prepravou (dovozné, vedľajšie poplatky, clá s ostatné výdaje vznikajúce od
okamihu od uzavretia zmluvy až do vydania zásielky),
j) pokyny potrebné pre colné a iné úradné jednanie (napr. uvedené vstupné a výstupné colné
úrady, ktoré zároveň musia súhlasiť s údajmi uvedenými v kamete TIR, ak sa pri preprave
používa),
k) údaj o tom, že preprava aj napriek akejkoľvek opačnej doložke podlieha ustanoveniam
Dohovoru CMR.
3.8. Nákladný list musí poprípade obsahovať (čiže môže) ešte tieto údaje:
a) zákaz prekládky,
14
b) výdavky, ktoré preberá odosielateľ na seba,
c)výšku dobierky, ktorá má byť vydaná pri dodaní zásielky,
d) cenu zásielky a sumu vyjadrujúcu osobitný záujem na vydaní,
e) pokyny odosielateľa dopravcovi, týkajúce sa poistenia zásielky,
f)dohodnutú lehotu, v ktorej sa má preprava uskutočniť,
g)
3.9. Jednotlivé strany, ktoré sa zúčastňujú na preprave môžu do nákladného listu zapísať ešte aj
iné údaje, ktoré pokladajú za užitočné.
3.10. Dohovor CMR nepozná pevnú dodaciu lehotu. Dohovor len upravuje dohodnutú lehotu a ak
je taká dojednaná, tak je nutné ju uviesť do nákladného listu. Inak prekročenie dodacej lehoty
nastane vtedy, ak nebola zásielka výdatná v dojednanej lehote, pokiaľ táto lehota nebola
dojednaná, ak presahuje skutočný čas prepravy s prihliadnutím na okolnosti a pri postupných
čiastkových nakládkach a s prihliadnutím na čas potrebný na zostavenie vozovej zásielky, čas,
ktorý je možno očakávať od starostlivého dopravcu.
3.11. Vyplnenie nákladného listu je vecou odosielateľa. On tiež zodpovedá za správnosť údajov
obsiahnutých v nákladnom liste a to aj vtedy, ak príslušné údaje na žiadosť odosielateľa uvedie
do nákladného listu zástupca dopravcu. Odosielateľ zodpovedá za všetky výdavky a škody, ktoré
vzniknú dopravcovi v dôsledku nepresnosti alebo neúplnosti:
a) údajov uvedených v ods.3.7. poď písm. b, d, e, f, g, h, j,
b) údajov uvedených v bode 3.8.,
c) všetkých ostatných údajov alebo pokynov, ktoré dal pre vystavenie nákladného listu alebo za
účelom ich zaznamenania v nákladnom liste.
3.12. Vecou dopravcu je, aby zapísal do nákladného listu údaj o tom, že preprava aj napriek
akejkoľvek opačnej doložke(inému dojednaniu) podlieha ustanoveniam Dohovoru CMR.
3.13. Pri prevzatí zásielky k preprave dopravca preskúma správnosť údajov v nákladnom liste o
počte kusov a ich značkách a číslach a zjavný stav zásielky a jej obalu. Ak dopravca nemá vhodné
prostriedky, aby mohol preskúmať správnosť údajov o počte kusov a ich značkách a číslach,
zapíše do nákladného listu výhrady aj s ich odôvodnením. Rovnako musí odôvodnil všetky
výhrady, ktoré urobil k zjavnému stavu zásielky a jej obalu. Tieto výhrady nezaväzujú
odosielateľa, len keby ich v nákladnom liste výslovne uznal. Odosielateľ má za povinnosť zaistiť
prepravované veci potrebným spôsobom proti nebezpečenstvu, ktoré vzniká pri cestnej preprave,
lebo len on má k dispozícii odborné znalosti o prepravovanom tovare a nie dopravca. Odosielateľ
má preto zodpovednosť aj za bezpečné uloženie a upevnenie tovaru proti otrasom a sklzom počas
jazdy.
3.14. Dopravca uvedie svoju výhradu na prvú kópiu nákladného listu skôr než ju odovzdá
odosielateľovi. Je na to určená kolónka č.18 na formulári IRU nákladného listu CMR, ktorý sa aj u
nás používa Zoznam výhrad používaných dopravcom je nasledovný:
a) Výhrada k vozidlu – otvorené vozidlo bez plachty podľa dohody s odosielateľom,
b) Výhrada k baleniu tovaru – nezabalené, poškodený a nedostatočný obal
c) Výhrada k počtu, označeniu a číslovaniu kusov zásielky (sudy, vrecia atď.)
- kontrola nie je možná z týchto dôvodov : nakládku vykonal odosielateľ,
poveternostné podmienky, veľký počet balených kusov, zaplombovaný kontajner.
a)výhrada k stavu prevzatého tovaru – zjavne zlý stav, poškodený, premočený, zmrznutý
Nechránený proti poveternostným vplyvom a v tomto stave je prepravovaný na žiadosť
odosielateľa
e) Výhrada k nakládke, zabezpečeniu nákladu, vykládke
Nakládku a zabezpečenie tovaru realizoval:
 Odosielateľ .
 Vodič za nevhodných poveternostných podmienok na žiadosť odosielateľa Vykládku realizoval:
15
 Príjemca
 Vodič za nevhodných poveternostných podmienok na žiadosti príjemcu
3.15. Nákladný list je, pokiaľ nie je preukázaný opak, vierohodným dokladom o uzavretí obsahu
prepravnej zmluvy, ako aj o prevzatí zásielky dopravcom. Ak však nie je k dispozícii nákladný list,
platí prepravná zmluva, ak je jej uzavretie preukázané inak. Ak neobsahuje nákladný list výhrady
dopravcu s ich odôvodnením, platí právna domnienka, že zásielka a jej obal bola v okamihu
prevzatia v zjavne dobrom stave, a že počet kusov, ich značky a čísla sa zhodovali s údajmi v
nákladnom liste. Táto právna domnienka sa však nevzťahuje na údaj o hmotnosti tovaru.
3.16. Odosielateľ zodpovedá dopravcovu za škody spôsobené chybami obalu zásielky a je povinný
pripojiť k nákladnému listu alebo dať dopravcovi k dispozícii doklady potrebné k colnému a
ďalším úradným jednaniam vykonávaným pred vydaním zásielky a poskytnúť mu všetky
informácie, o ktoré požiada. Odosielateľ je oprávnený disponovať so zásielkou, hlavne môže
požadovať na dopravcovi zastavenie prepravy, zmenu miesta dodania alebo vydanie zásielky
inému príjemcovi. Otázku dispozičného práva so zásielkou je možné výnimočne riešiť aj iným
spôsobom napr. podľa či. 12,odst.3 Dohovoru CMR.
3.17. Ak je plnenie prepravnej zmluvy podľa podmienok stanovených v nákladnom liste v
dôsledku prekážok v doprave z akéhokoľvek dôvodu nemožné, je dopravca povinný si vyžiadať
pokyny od osoby oprávnenej disponovať so zásielkou (najčastejšie je to odosielateľ, zasielateľ,
výnimočne napr. príjemca).
3.18. Ak však dovoľujú okolnosti vykonanie prepravy za podmienok odchyľujúcich sa od
podmienok stanovených v nákladnom liste (prípadne dispozícii) a dopravca nemohol obdržať v
primeranom čase pokyny od oprávnenej osoby, dopravca má vykonať také opatrenia, ktoré
považuje za najlepšie v záujme oprávnenej osoby (napr. odvrátenie škody, ktoré si vynucuje
rýchle jednanie). Ak sa potom, čo zásielka došla na miesto dodania vyskytnú prekážky v dodaní, je
dopravca povinný si vyžiadať pokyny odosielateľa. Dopravca má nárok na náhradu výdavkov
vzniknutých vyžiadaním alebo vykonaním pokynov, pokiaľ tieto výdavky nevzniknú jeho
zavinením.
3.19. Vo výnimočných prípadoch môže dopravca dokonca pristúpiť aj k predaju zásielky bez toho,
aby vyčkal pokyny oprávneného (najčastejšie odosielateľ), ak sa jedná o zásielky podliehajúce
rýchlej skaze alebo keď ospravedlňujem takýto postup stav zásielky alebo ak výdavky za úschovu
sú neúmerné hodnote zásielky. K predaju môže pristúpiť ak nedostal v primeranej lehote od
oprávneného opačné pokyny. Postup pri predaji sa riadi právnym poriadkom a zvyklosťami
miesta, kde sa zásielka nachádza. Výťažok z predaja po odčítaní čiastok viazaných zásielkou
(napr. prepravné), je nutné dať k dispozícii oprávnenému (najčastejšie odosielateľovi zásielky).
3.20. Ak bola urobená v nákladnom liste zo strany príjemcu výhrada, že nesúhlasí počet kusov,
zástupca dopravcu (vodič) je povinný k tejto výhrade zaujať stanovisko. Odovzdaním zásielky a
dokladov podpísaných príjemcom končí zodpovednosť dopravcu (vodiča) za zásielku.
3.21. Pri medzinárodnej cestnej nákladnej doprave zodpovedá dopravca za jednanie a
upomenutie svojich zástupcov a pracovníkov a všetkých ostatných osôb, ktorých použitie pri
vykonávaní prepravy ako za vlastné jednanie a upomenutie za predpokladu, že títo zástupcovia,
pracovníci alebo ostatné osoby jednajú v rámci svojich pracovných úloh. To znamená, že vlastník
tovaru môže postupovať proti dopravcovi, s ktorým uzavrel zmluvu o preprave ako s prvým
dopravcom, i keď škodu zavinil neskorší (nasledovný) dopravca.
3.22. Dopravca zodpovedá za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky alebo jej poškodenia, ktoré
vznikne od okamihu prevzatia zásielka k preprave až do okamihu jej vydania, ako aj za
prekročenie dodacej lehoty. Dopravca sa neberie na zodpovednosť, ak je strata zásielky, jej
poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty bolo zavinené oprávneným príkazom, ktorý nebol
16
zavinený nedbalosťou dopravcu, vlastnou chybou zásielky alebo okolnosťami, ktoré dopravca
nemôže odvrátiť a ich následky odstrániť nie je v jeho moci.
3.23. Dopravca nie je zodpovedný, keď v dôsledku neprimeraného naloženia zásielky
odosielateľom sa pri preprave poškodí prepravovaný tovar. Dopravca nezodpovedá za škody
spôsobené napr. živelnou pohromou. Dopravca sa nemôže dovolávať v snahe zbaviť sa svojej
zodpovednosti ani chýb na vozidle, ktoré bolo použité na prepravu ani zavinení alebo nedopatrení
osoby, od ktorej si najal vozidlo alebo ich zástupcov alebo pracovníkov.
3.24. Dopravca zodpovedá tiež za následky straty alebo nesprávneho použitia dokladov v
nákladnom liste uvedených a k nemu pripojených alebo dopravcovi odovzdaných, je však povinný
nahradiť najviac čiastku, ktorú by musel uhradiť pri strate zásielky. Dopravca je podľa Dohovoru
CMR zbavený zodpovednosti, ak vznikne strata alebo poškodenie zo zvláštneho nebezpečenstva
súvisiaceho s jednou alebo viacerých nasledujúcich skutočností:
a) použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak takéto použitie bolo výslovne dojednané a
poznamenané v nákladnom liste,
b) chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre svoju povahu, ak nie je riadne zabalené
alebo ak nie je balená vôbec, je vystavená stratám alebo poškodeniu,
c) manipulácia:, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky odosielateľom, príjemcom alebo
osobami konajúcimi za odosielatelia alebo príjemcu,
d) prirodzená povaha určitého tovaru, pre ktorú podlieha úplnej alebo čiastočnej strate alebo
poškodeniu najmä lomom, hrdzou, vnútorným kazením, vysýchaním, unikaním, normálnym
úbytkom alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov,
e) nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých kusov zásielky,
f) preprava živých zvierat.
3.25. Prekročenie dodacej lehoty nastane vtedy, keď zásielka nebola vydaná v dojednanej lehote
a pokiaľ lehota nebola dojednaná, keď skutočný čas prepravy s prihliadnutím na okolnosti a pri
čiastkových nakládkach, najmä s prihliadnutím na čas potrebný na zostavenie vozovej zásielky
presahuje čas, ktorý je možný očakávať od starostlivého dopravcu.
3.26 Oprávnený môže požadovať zásielku bez ďalších dôkazov za stratenú ak nebola vydaná do
30 dní po uplynutí dojednanej dodacej lehoty a pokiaľ nebola lehota dojednaná do 60 dní po
prevzatí zásielky dopravcom k preprave.
3.27. Ak má dopravca povinnosť nahradiť škodu za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky,
vypočíta sa náhrada z hodnoty zásielky v mieste, dobe jej prevzatia na prepravu a to podľa
burzovej a ak nie je, tak podľa bežnej trhovej ceny.
3.28. Pri rešpektovaní burzovej ceny a ak nie je burzová cena, bežnej trhovej ceny, prípadne
všeobecnej hodnoty tovaru rovnakej povahy a kvality, nesmie náhrada škody presahovať 25
zlatých frankov za kg chýbajúcej hrubej hmotnosti Frankom sa rozumie zlatý frank o hmotnosti
10/31 gramov zlata o rýdzosti 0,900. Na základe protokolu k Dohovoru CMR, ktorý znie takto:
„Náhrada škody nesmie presahovať 8,33 jednotiek početných, nazývaných (zvláštne práva
čerpania - SDR) za kg chýbajúcej hrubej hmotnosti“. Tieto jednotky sú v kurzovom lístku označené
pod kódom XDR, ako MMF-ZPČ-SDR. Potom prepočet je: 8,33 .XDR/1kg.
3.29. Pri úplnej strate zásielky, okrem uvedenej maximálnej hodnoty zásielky, hradí dopravca v
plnej výške dovozné, clo a iné výlohy vzniknuté v súvislosti s prepravou zásielky. Pri čiastočnej
strate hradí len pomernú časť.
3.30. Ak je prekročená dodacia lehota a oprávnený preukáže, že vznikla škoda z tohto dôvodu, je
dopravca povinný hradiť škodu len do výšky dovozného.
3.31. Vyššia náhrada sa môže požadovali' od dopravcu len vtedy, ak bola v nákladnom liste
uvedená cena tovaru alebo zvláštny záujem na dodaní. Vtedy dopravca ručí do uvedenej hodnoty
tovaru.
17
3.32. Oprávnený (odosielateľ alebo príjemca zásielky) môže na dopravcovi požadovať úroky z
náhrady škody. Tieto úroky vo výške 5% ročne sa počítajú odo dňa zaslania písomnej reklamácie
dopravcovi, ak nebola reklamácia podaná, odo dňa podania žaloby súdu.
3.33. Ak je na základe jednej prepravenej zmluvy vykonávaná preprava postupne niekoľkými
cestnými dopravcami (autodopravcami), preberá každý z nich zodpovednosť za vykonanie celej
prepravy, druhý a každý ďalší dopravca sa stávajú prevzatím zásielky a nákladného listu
zmluvnou stranou za podmienok stanovených nákladným listom.
3.34. Dopravca, ktorý preberá zásielku od predchádzajúceho dopravcu, odovzdá tomuto
datované a podpísané potvrdenie. Na druhý exemplár nákladného listu je povinný napísať svoje
meno a adresu. V prípade potreby zaznamenáva na toto vyhotovenie ako aj potvrdenie výhrady
pri preberaní zásielky, ktoré už bolí vyššie uvedené. Dohovor CMR upravuje spôsob riešenia
náhrady škody pri poškodení alebo strate zásielky aj pri takýchto prepravách. Ak škodu spôsobil
napr. druhý dopravca, odosielateľ bude náhradu vymáhať od prvého dopravcu a ten od
skutočného vinníka a pod.
3.35. Pri poškodení alebo strate zásielky môžu nastať tieto prípady:
a) Príjemca prevzal zásielku bez toho, aby spolu s dopravcom náležíte zistili jej stav s uvedením
príslušných výhrad. Ak sa jedná o poškodenie alebo stratu zjavne poznateľné, reklamačná lehota
je 7 dní okrem nedieľ a sviatkov odo dňa vydania zásielky.
b) Ak sa jedná o poškodenie alebo stratu zásielky (jej) časti zjavme nepoznateľné, môže príjemca
poslať dopravcovi písomne zistené výhrady do 7 dní po tomto zistení nepočítajúc do tejto lehoty
nedele a sviatky.
3.36. Nárok na náhradu za prekročenie dodacej lehoty môže byť uplatnený len vtedy, ak bola
dopravcovi zaslaná písomná výhrada do 21 dní potom, keď bola zásielka daná k dispozícii
príjemcovi. Deň vydania zásielky alebo podľa okolností deň zistenie stavu zásielky sa do vyššie
uvedených lehôt nepočíta.
3.37. Vo veciach prepráv podliehajúcich Dohovoru CMR je možné podať žalobu u týchto súdov:
zmluvne dohodnutý štát, v ktorom je súd, súd miesta pobytu žalovaného, súd hlavného závodu
žalovaného, súd miesta prevzatia zásielky resp. dodania, zásielky.
3.38. Nároky z medzinárodných prepráv cestnou nákladnou dopravou, na ktoré sa vzťahuje
Dohovor CMR sa premĺčajú za jeden rok.. V prípade úmyslu alebo takého zavinenia, ktoré sa
podľa práva súdu, na ktorom sa právna vec prerokúva považuje za rovnocenné s úmyslom, je
premlčacia lehoty trojročná.
Košice, 16.07.2023
Peter FAZEKAŠ v.r.
Konateľ PERAX, s.r.o

 


 

WOULD YOU LIKE TO BE INFORMED ABOUT SPECIAL OFFERS? SUBSCRIBE TO OUR NEWSLETTER

  Sign in

Sign out

 

OPENNING HOURS - ABO FURT


Mo-Fri: 6:00-20:00


Sa-Sun: 6:00-18:00


restaurant detail

CONTACT

address  PERAX, s.r.o.
        Cintorínska 283/58
        044 15 Vyšná Myšľa

phone  Phone: +421 918 789 01

email  Email: perax001@gmail.com


Copyright © 2023 PERAX, s.r.o. All rights reserved

vytvorené systémom ClickEshop.sk